باقر غباری بناب؛ محسن رفیع خواه؛ محمد مهاجرانی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 1-14
چکیده
وقایع آسیبزا و ناراحتکننده هم میتوانند منجر به واکنش منفی و استرس گردد و هم واکنش مثبت و تعالی پس از آن را برای فرد به همراه داشته باشد، که اصطلاحاً رشد پس از آسیب نامیده میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و دلبستگی به خدا با واکنش مادران دارای کودک کمتوان جسمی در برابر رویدادهای آسیبزا صورت ...
بیشتر
وقایع آسیبزا و ناراحتکننده هم میتوانند منجر به واکنش منفی و استرس گردد و هم واکنش مثبت و تعالی پس از آن را برای فرد به همراه داشته باشد، که اصطلاحاً رشد پس از آسیب نامیده میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و دلبستگی به خدا با واکنش مادران دارای کودک کمتوان جسمی در برابر رویدادهای آسیبزا صورت گرفت. با توجه به هدف ذکر شده، پژوهش حاضر از نوع تحقیق همبستگی است. نمونه اولیه این پژوهش شامل 127 مادر دارای فرزند کمتوان جسمی بود که از این میان 108 مادر که حداقل یک رویداد آسیبزا را تجربه کرده بودند انتخاب شدند و به پرسشنامههای ابعاد دلبستگی به خدا (AGI)، حمایت اجتماعی ادراک شده و رشد پس از آسیب (PTG) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که میان دلبستگی ایمن به خدا، دو خرده مؤلفه از حمایت اجتماعی (حمایت خانواده و حمایت اشخاص خاص) و احساس قصور با رشد پس از آسیب رابطه وجود دارد. یافتههای به دست آمده نشان داد که دلبستگی ایمن به خدا و حمایت اجتماعی عوامل تسهیلگر و مفیدی برای رشد پس از آسیب میباشند که میتوانند واکنش افراد را نسبت به رویدادها و حوادث پیرامون پیشبینی کنند.
سید علی مرعشی؛ عبدالزهرا نعامی؛ کیومرث بشلیده؛ یداله زرگر؛ باقر غباری بناب
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 63-80
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده نفت اهواز در سال تحصیلی90-89 بود. از میان این دانشجویان 112 نفر به طور تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو بخش مساوی آزمایش و گواه گمارده شدند. از این تعداد 94 نفر تا آخر ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده نفت اهواز در سال تحصیلی90-89 بود. از میان این دانشجویان 112 نفر به طور تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو بخش مساوی آزمایش و گواه گمارده شدند. از این تعداد 94 نفر تا آخر با پژوهش همراهی کردند که در دو گروه آزمایشی (48 نفر) و گواه (46 نفر) قرار داشتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، و اضطراب وجودی گود (1974). این تحقیق یک پژوهش آزمایشی میدانی حقیقی از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه است. بعد از انجام پیش آزمون برای گروههای آزمایشی و گواه، گروه آزمایش در 15 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش هوش معنوی بر اساس 7 مرحله بسته آموزشی بوول (2004) قرار گرفتند. آنگاه پس آزمون برای گروههای آزمایش و گواه انجام شد. نتایج تحلیل واریانسهای چندمتغیری بیانگر افزایش معنیدار تمام مؤلفههای بهزیستی روانشناختی (شامل پذیرش خود، هدف و جهتگیری در زندگی، رشد شخصی، تسلط بر محیط، استقلال و خودمختاری، و روابط مثبت با دیگران)، و هوش معنوی، و کاهش اضطراب وجودی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است.
محمد خدایاری فرد؛ سید محمد میر کمالی؛ غلامعلی افروز؛ محسن پاک نژاد؛ حیدر علی هومن؛ احمد به پژوه؛ حسین شکرکن؛ سیمین حسینیان؛ سیده منوره یزدی؛ باقر غباری بناب؛ محسن شکوهی یکتا؛ محمد ربیعزاده؛ علینقی فقیهی؛ فاطمه حسینی حسینآباد
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعهی مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله رواییمحتوا و صوری هر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعهی مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله رواییمحتوا و صوری هر دو پرسشنامه وارسی شد. سپس پرسشنامههای نهایی در بین نمونه 873 نفری از کارکنان شعب بانکصادرات ایران در شهر تهران و نمونه350 نفری مشتریان بانک مذکور باروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت شغلی ضمن تأیید ساختار نظری اولیه، هفت عامل را به عنوان عوامل مهم رضایت شغلی کارکنان بانک نشان داد که به ترتیب عبارتند از: تأمین نیازهای مادی و روانی، روابط با همکاران و مشتری، ماهیت کار، روابط با سرپرست، منزلت، مسئولیت و احترام، عوامل محیطی کار و جو سازمانی. میزان رضایت شغلی کارکنان بانک در حد متوسط بود. ضعیفترین احساس رضایت شغلی کارکنان مربوط به جو سازمانی نامناسب، ارضای نیازهای مادی و معنوی و عوامل محیطی شعب بانک بود. در کنار آن کارکنان احساس رضایتمندی مطلوبی نسبت به همدلی و همکاری در بین همکاران و با دیگران و نیز شایستگی و صلاحیت روسا داشتند.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت مشتری نیز ضمن تأیید ساختار نظری اولیه چهار عامل را در تأمین رضایت مشتریان مهم نشان داد، که عبارتند از: رضایت از کارکنان و فرایندها، رضایت از محیط فیزیکی، موانع تجهیزاتی خدمت رسانی و موانع انسانی خدمت رسانی. میزان رضایت مشتریان بانک صادرات در حد خوب و مطلوب بود.
باقر غباری بناب؛ علی اکبر حدادی کوهسار
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 19-34
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی انگارهی ذهنی از خدا با روانپریشی و جسمیسازی در دانشجویان میباشد. بدین منظور تعداد 363 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. مقیاسهای روانپریشی و جسمیسازی در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973) و مقیاس انگارهی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی انگارهی ذهنی از خدا با روانپریشی و جسمیسازی در دانشجویان میباشد. بدین منظور تعداد 363 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. مقیاسهای روانپریشی و جسمیسازی در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973) و مقیاس انگارهی ذهنی از خدا (گورساچ، 1968) بر روی دانشجویان اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان روانپریشی و جسمیسازی دانشجویان را میتوان از نوع انگارهی ذهنی آنان از خدا پیشبینی کرد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، دانشجویان دختری که انگارهی ذهنی مثبتی از خدا داشتند از روانپریشی و جسمیسازی کمتر و دانشجویان پسری که انگارهی ذهنی مثبت از خدا داشتند و خداوند را بینهایت و در ورای زمان و مکان به حساب میآوردند، از روانپریشی کمتری برخوردار بودند. لازم به توضیح است که هر چند ارتباط میان برخی از سازههای پژوهش از لحاظ آماری معنیدار است، اما قدرت تبیینکنندگی این روابط ضعیف است.